Kela-taksi Suomussalmi

Paikkakuntasi kela-taksin tilausnumerot

Kela-taksi välityskeskukset Suomussalmi

1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta voit tilata Kelan korvaaman taksimatkan. Jatkossa voit valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat Kela-taksin.

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.

Kainuun Taksivälitys Oy

Kotisivut

Puhe- ja kuulovammaisten tekstiviestitilaus lue lisää

Menevä Oy

Kotisivut

Puhe- ja kuulovammaisten tekstiviestitilaus lue lisää

Näin tilaat kela-taksin Suomussalmi

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Vuosiomavastuu on 300 e. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.

  1. Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
  2. Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
  3. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
  4. Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.
  5. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti. Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.

Vakiotaksiasiakkuus 1.1.2022 alkaen

Vakiotaksiasiakkuus perustuu jatkossakin yksilölliseen harkintaan. Se voidaan myöntää vain, jos matka estyisi muun kuin tutun kuljettajan kanssa. Lue lisää vakiotaksiasiakkuudesta . Jos Kela on aiemmin myöntänyt sinulle vakiotaksiasiakkuuden, oikeutesi säilyy ennallaan. Varmista kuitenkin aiemmin käyttämältäsi kuljettajalta, jatkaako hän vakiotaksinasi vuonna 2022. Jos vakiotaksisi ei jatka vuonna 2022, ole yhteydessä jompaankumpaan palveluntuottajaan alueellasi. Uutta vakiotaksia suositellaan tiedusteltavan aikaisintaan 1.1.2022. Palveluntuottajat tulevat ohjeistamaan tarkemmin verkkosivuillaan, miten voit tiedustella vakiotaksia. Tiedot vakiotaksiasiakkuudesta siirtyvät 1.1.2022 sähköisen kyselypalvelun (TAKSO) kautta Kelasta palveluntuottajalle. Todistus oikeudesta taksin käyttöön pitää toimittaa Kelaan, jotta tieto voidaan välittää palveluntuottajalle ja voit jatkossakin käyttää vakiotaksia.

Alueelliset tilausnumerot

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:
  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.
Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Lisää ohjeita kelan sivuilta -> Näin tilaat kela-taksin .

Lähde: Kela


Näin tilaat taksin, jos sinulla on kuulo- tai puhevamma

Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata Kelan korvaaman taksimatkan tekstiviestillä. Voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskusten numerot muuttuvat. Uusista numeroista voi tilata matkat, jotka tehdään 1.1.2022 tai sen jälkeen. Uudet numerot ovat käytössä 20.12.2021 alkaen. Jos matka tehdään viimeistään 31.12.2021, taksi tilataan nykyisistä tilausvälityskeskusten numeroista.

Matkat, jotka tehdään 1.1.2022 tai sen jälkeen

Jos matka tehdään 1.1.2022 tai sen jälkeen, matka tilataan uusista tilausvälityskeskuksista. Asiakastiedot pitää ilmoittaa uuteen tilausvälityskeskukseen, vaikka olisit käyttänyt tekstiviestipalvelua aiemmin. Katso uusien tilausvälityskeskusten numerot. Numerot ovat käytössä 20.12.2021 alkaen. Ilmoita puhelimitse tilausvälityskeskukseen seuraavat tiedot
  1. nimesi
  2. henkilötunnuksesi
  3. puhelinnumerosi
  4. kotiosoitteesi.
Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta. Ilmoita tilausviestissä
  1. nimesi
  2. hakuosoite
  3. matkan määränpää (esim. sairaala)
  4. kellonaika, jolloin sinun tulee olla hoitoyksikössä
  5. mahdolliset apuvälineet.

Lähde: Kela

Kuva vanhasta kuplavolkkari taksista
Jaa linkki: